/ en / Traditional / help

Beats Biblionetz - Texte

Competence Measurement and Informatics Standards in Secondary Education

Johannes Magenheim, Jonas Neugebauer, Peer Stechert, Laura Ohrndorf, Barbara Linck
Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert. Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.

iconZusammenfassungen

Johannes Magenheim

As a result of the OECD Program for International Student Assessment (PISA) the development and assessment of educational standards became a high level objective in the German educational system. Following this tendency the German Informatics Society (GI) in 2008 published educational standards of informatics for lower secondary education that describe minimal informatics requirements for high school students. Up until now, no coherent competence model for the standards exists, but it is essential as a basis for the development of measurement instruments to adequately assess learners´ competences according to the standards.

This paper describes the process and a first specific step to develop such a competence measurement tool for the informatics standards. In order to figure out if it is possible to use already existing competence measurement tools for those purposes we compare the MoKoM competence model with the informatics standards categories. In this project an empirically proofed competence model of Informatics with the target group of senior class students and related measurement tools were developed.

As a result of this analytical comparison we identify concurrent competence components of both concepts. For those components already existing empirical items of the MoKoM model could be applied to measure students´ respective competences of the informatics standards. On the other hand the analysis reveals competence structures according to the standards that still needs to be supplemented with operationalized empirical items.

Von Johannes Magenheim, Jonas Neugebauer, Peer Stechert, Laura Ohrndorf, Barbara Linck im Konferenz-Band Informatics in Schools - Sustainable Informatics Education for Pupils of all Ages (2013) im Text Competence Measurement and Informatics Standards in Secondary Education

iconDieses Konferenz-Paper erwähnt ...

iconTagcloud

iconAnderswo finden

icon

iconAnderswo suchen  Auch im Biblionetz finden Sie nicht alles. Aus diesem Grund bietet das Biblionetz bereits ausgefüllte Suchformulare für verschiedene Suchdienste an. Biblionetztreffer werden dabei ausgeschlossen.

iconBeat und dieses Konferenz-Paper

Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt weder ein physisches noch ein digitales Exemplar. Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.

iconBiblionetz-History Dies ist eine graphische Darstellung, wann wie viele Verweise von und zu diesem Objekt ins Biblionetz eingetragen wurden und wie oft die Seite abgerufen wurde.