Diese Seite wurde seit 6 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Eine Studie untersucht, wie taiwanesische Kinder das Internet sehen anhand eines neu entwickelten T5-Modells:
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 10.06.2009- Tool: Internet als Werkzeug
- Toy: Internet als Spielzeug
- Telephone: Internet als Kommunikationsmedium
- Territory: Internet als Ort der Selbstdarstellung
- Treasure of Information: Internet als Informationsquelle
The present study re-investigates young students’ attitudes on the basis of a 5-T framework: Tool, Toy, Telephone, Territory, and Treasure of Information. To this end, we developed a related attitude scale based on this 5-T framework. In this study, the Internet as a Tool helps people performvarious tasks (e.g., helping to do homework, learning/using applications); the Internet as a Toy enables users to play (online) games; the Internet as a Telephone enables users to communicate with other users; the Internet as a Territory allows users to present themselves online, and the Internet as a Treasure of Information represents the collection of online information.
Von Chien Chou, Sen-chi Yu, Chao-hsiu Chen, Huan-Chueh Wu im Text Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information (2009) The purposes of this study are to investigate fifth-graders’ attitudes toward the Internet based on the 5-T
framework (Tool, Toy, Telephone, Territory, and Treasure of Information), and to understand whether
gender makes any difference in their attitudes. The data were obtained from 2,253 Taiwan fifth-grade
students. Through a confirmatory factor analysis, the 5-T model was validated and can be used to explain
the corresponding five-factors which constitute Internet attitudes. According to the results, the students
perceived the Internet mainly as a useful and powerful tool for their academic work and daily lives. More-
over, students strongly considered the Internet a toy, which is somewhat indistinguishable from the role
of Tool. The students acknowledged the role of the Territory that they can demonstrate themselves by
writing and sharing personal information online. Therefore, the Internet is good for both reading and
writing information. The least weighted factor among 5-Ts student recognized is the role of Telephone.
Gender differences exist in the subscales of Tool, Toy, Treasure of Information, and Telephone, but not
in the Territory subscale of the Internet attitudes scale. This study further discusses and presents impli-
cations of the findings for teachers, parents, and future studies.
Von Chien Chou, Sen-chi Yu, Chao-hsiu Chen, Huan-Chueh Wu im Text Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information (2009) Bemerkungen
Die Frageitems zum Faktor Tool finde ich im Vergleich zu den anderen Items als weniger treffend für den Werkzeugcharakter des Internets.
Von Beat Döbeli Honegger, erfasst im Biblionetz am 10.06.2009Dieser Text erwähnt ...
Begriffe KB IB clear | GenderGender , Internetinternet , Internet in der Schuleinternet in school , Primarschule (1-6) / Grundschule (1-4)primary school , Schuleschool |
Dieser Text erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Kinder, LehrerIn, Unterricht |
Tagcloud
Anderswo finden
Volltext dieses Dokuments
Tool, Toy, Telephone, Territory, or Treasure of Information: Artikel als Volltext (: , 193 kByte; : 2021-03-21) |
Anderswo suchen
Beat und dieser Text
Beat hat Dieser Text während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Aufgrund der wenigen Einträge im Biblionetz scheint er es nicht wirklich gelesen zu haben. Es gibt bisher auch nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.