Zusammenfassungen
We live in the era of Big Data, with storage and transmission capacity measured not just in terabytes but in petabytes (where peta- denotes a quadrillion, or a thousand trillion). Data collection is constant and even insidious, with every click and every "like" stored somewhere for something. This book reminds us that data is anything but "raw," that we shouldn't think of data as a natural resource but as a cultural one that needs to be generated, protected, and interpreted. The book's essays describe eight episodes in the history of data from the predigital to the digital. Together they address such issues as the ways that different kinds of data and different domains of inquiry are mutually defining; how data are variously "cooked" in the processes of their collection and use; and conflicts over what can -- or can't -- be "reduced" to data. Contributors discuss the intellectual history of data as a concept; describe early financial modeling and some unusual sources for astronomical data; discover the prehistory of the database in newspaper clippings and index cards; and consider contemporary "dataveillance" of our online habits as well as the complexity of scientific data curation.
Von Klappentext im Buch 'Raw Data' Is an Oxymoron (2013) Dieses Buch erwähnt ...
Personen KB IB clear | Ann M. Blair , Niklas Luhmann , Edward R. Tufte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aussagen KB IB clear | Es gibt keine neutralen Daten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Datendata , Datenbankdatabase , Komplexitätcomplexity , MemexMemex , Watergate-Skandal | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
|
Tagcloud
Zitationsgraph
6 Erwähnungen
- Datafying education - How digital assessment practices reconfigure the organisation of learning (Juliane Jarke, Andreas Breiter) (2005)
- Why Data Is Never Raw - On the seductive myth of information free of human judgment (Nick Barrowman) (2018)
- Data Lives - How Data Are Made And Shape Our World (Rob Kitchin) (2021)
- Wer sind wir? Warum künstliche Intelligenz immer ideologisch ist (Hannes Bajohr) (2021)
- Datengetriebene Schule - Forschungsperspektiven im Anschluss an den 27. Kongress der DGfE (Mandy Schiefner, Sandra Hofhues, Andreas Breiter) (2021)
- Die Schule als digitale Bewertungsfiguration? - Zur Soziomaterialität von Algorithmen und Daten (Juliane Jarke, Andreas Breiter)
- Bildung für eine digitale Zukunft (Katharina Scheiter, Ingrid Gogolin) (2023)
- Algorithmische Datafizierung und Schule - kritische Ansätze in einem wachsenden Forschungsfeld (Felicitas Macgilchrist, Sigrid Hartong, Sieglinde Jornitz)
Co-zitierte Bücher
Volltext dieses Dokuments
Bibliographisches
Beat und dieses Buch
Beat hat dieses Buch während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.