Social Software and Knowledge BuildingSupporting Co-Evolution
of Individual and Collective Knowledge
Zu finden in: Learning in the Disciplines (Seite 9), 2010
|
|
Diese Seite wurde seit 14 Jahren inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
This paper presents a framework model that defines learning and knowledge
building as a co-evolution of cognitive and social systems. This model brings together
Scardamalia and Bereiter’s theory of knowledge building and Nonaka’s knowledge creation
theory. We demonstrate how learning and knowledge building may occur when people
interact with each other, using shared digital artifacts such as tag clouds (that result from
social-tagging activities) or wikis. For both technologies, we provide illustrating data from
two pilot studies. As an example, we refer to the learning processes that take place while
searching for information in tag clouds. In addition, we illustrate processes of knowledge
building by referring to users working on a wiki. In conclusion, the differences and
similarities between these technologies are assessed, regarding their potential for knowledge
building.
Von Joachim Kimmerle, Ulrike Creß, Christoph Held, Johannes Moskaliuk im Konferenz-Band Learning in the Disciplines (2010) im Text Social Software and Knowledge Building Dieses Konferenz-Paper erwähnt ...
Personen KB IB clear | Carl Bereiter , Ulrike Creß , Ward Cunningham , Alain Désilets , Joachim Kimmerle , Timothy D. Koschmann , Bo Leuf , Niklas Luhmann , Johannes Moskaliuk , Ikujiro Nonaka , Michele Notari , Sébastien Paquet , Michael Polanyi , Marlene Scardamalia , Gerry Stahl , Dan Suthers , Hirotaka Takeuchi , David Turner , Norman G. Vinson , Chien-min Wang | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | social softwaresocial software , Wikiwiki , Wiki in educationWiki in education | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Tagcloud
Zitationsgraph
Zeitleiste
Volltext dieses Dokuments
Anderswo suchen
Beat und dieses Konferenz-Paper
Beat hat Dieses Konferenz-Paper während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Konferenz-Paper einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. (das er aber aus Urheberrechtsgründen nicht einfach weitergeben darf). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.