Computer Education in SwitzerlandPolitics and Markets in a Highly Decentralized Country
Michael Geiss
Zu finden in: How Computers Entered the Classroom, 1960–2000 (Seite 147 bis 172), 2023
|
|
Diese Seite wurde seit mehr als 7 Monaten inhaltlich nicht mehr aktualisiert.
Unter Umständen ist sie nicht mehr aktuell.
Zusammenfassungen
Switzerland is small, but each of its 26 cantons has its own school law.
Thus, for public general education, the national government had no authority to
adopt measures in computer education that would reach all schools. Accordingly,
the history of computer education in Switzerland is characterized by a constant
struggle with the country’s decentralized political structure. However, different actors
pushed for greater standardization and formed as interest groups that wanted
to bring more computers into schools and advance computer education. Technology
companies also tried to achieve a dominant position in the national market if
possible. Only gradually did it become clear to the political stakeholders that the
large corporations also posed new threats. With the dawn of more convenient office
software and the World Wide Web, national political approaches emerged not
to be dominated by technology companies, but to define for themselves the conditions
under which computers should enter the classroom.
Von Michael Geiss im Buch How Computers Entered the Classroom, 1960–2000 (2023) im Text Computer Education in Switzerland Dieses Kapitel erwähnt ...
Personen KB IB clear | Veronika Aegerter , Pierre Banderet , Christel Brüggenbrock , Beat Döbeli Honegger , Franz Eberle , Karl Frey , Rudolf Gartmann , Stephanie Greiwe , Beat Hotz-Hart , Christian Jung , Peter Läuchli , Raymond Morel , Theo Nacht , Ruedi Niederer , Daniel Pakoci , Dominik Petko , Aegidius Plüss , Marcel Sutter , Giovanni Zamboni | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Begriffe KB IB clear | Allgemeinbildunggeneral education , BASIC (Programmiersprache)BASIC (programming language) , Bildungeducation (Bildung) , Computercomputer , Föderalismus , Fortran , Informatikcomputer science , Informatik-Unterricht (Fachinformatik)Computer Science Education , Informatikunterricht in der Schule , Internetinternet , Politikpolitics , Programmierenprogramming , Schuleschool , SchweizSwitzerland , Unterricht , WWW (World Wide Web)World Wide Web | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bücher |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Texte |
|
Dieses Kapitel erwähnt vermutlich nicht ...
Nicht erwähnte Begriffe | Bildungspolitik, Cobol, Digitalisierung, Informatik-Didaktik, Kinder, LehrerIn, Lernen |
Tagcloud
Zitationsgraph
Volltext dieses Dokuments
Computer Education in Switzerland: Artikel als Volltext (: , 413 kByte; : ) |
Anderswo suchen
Beat und dieses Kapitel
Beat hat Dieses Kapitel während seiner Zeit am Institut für Medien und Schule (IMS) ins Biblionetz aufgenommen. Er hat Dieses Kapitel einmalig erfasst und bisher nicht mehr bearbeitet. Beat besitzt kein physisches, aber ein digitales Exemplar. Eine digitale Version ist auf dem Internet verfügbar (s.o.). Es gibt bisher nur wenige Objekte im Biblionetz, die dieses Werk zitieren.